verbindingen/katern Created with Sketch.

Nieuws / Algemeen / Lesgeven in tijden van corona

Geschreven door Marcel Canoy - 02 juni 2020

Lesgeven in tijden van corona

Annemarie van den Boogaart, 25 jaar, en sinds enkele jaren geef ik economie en bedrijfseconomie op het Nuborgh College in Elburg aan havo en vwo bovenbouw. Naast mijn baan als docent ben ik ook nog twee dagen werkzaam in de accountancy. Samen met mijn man woon ik in het mooie Amersfoort.

MC: Hoe gaat het online lesgeven in de praktijk?

Ik ben eigenlijk vrij positief. Het is beter dan ik van tevoren had verwacht. Wat misschien helpt, is dat ik in de bovenbouw lesgeef. Die leerlingen pakken dingen wel sneller op en lijken al aardig voorbereid op het doen van zelfstandig werk. Ook dat beeldbellen is voor leerlingen geen probleem. Het misschien wat gek om te zeggen, maar omdat er minder onderbrekingen zijn, kan je uitleg wel gestroomlijnd en efficiënt verlopen. 


MC: Maakt het schooltype nog wat uit? Je geeft les op havo en vwo, begrijp ik.

Ja en nee. Op zich gaat het bij beide schooltypes wel goed. Alleen ben ik bij het havo iets meer gaan werken met opdrachten inleveren, om een beetje de vinger aan de pols te kunnen houden.


MC: Wat is het grootste verschil met het pre-coronatijdperk?

Vooral dat het overzicht ontbreekt. Je voelt niet goed aan of de stof landt. We hebben wel wat trucjes bedacht als substituut voor fysiek contact. Je laat ze vaker dingen inleveren, ook werk je met korte feedback en praktische opdrachten.


MC: Heb je nog meer vormen van interactie bedacht?

Ja, je kunt bewust mensen een beurt geven. Ook hebben we een online chat en dat blijkt een lage drempel voor leerlingen te zijn. Beetje gek, want voor corona hadden we die appgroep ook, maar toen gebeurde er bijna niets mee. Bij mijn mentorleerlingen weet ik vrij goed wanneer ze dreigen te verzuipen en dan bel ik ze periodiek, bijvoorbeeld om een gedetailleerde planning door te spreken. 

MC: Ben je meer tijd kwijt dan voor corona met lesgeven? 

Het valt mee, maar je moet wel wat extra dingen regelen en afstemmen.


MC: En het werkplezier?

Dat heeft eigenlijk twee kanten. Er zijn minder prikkels en er wordt ook efficiënter vergaderd en lesgegeven, maar aan de andere kant mis is wel echt de dynamiek van een klas vol pubers en de korte individuele gesprekjes met (mentor)leerlingen. Per saldo leidt het echt wel tot dalend werkplezier en kijk ik er naar uit mijn leerlingen en collega’s weer te zien.


MC: Zijn er ook voordelen van deze periode?

Ja, die zijn er wel. We zijn uitgebreider planningen gaan delen met leerlingen, dat werkt wel goed structurerend. De ondersteunende leermiddelen zoals websites en filmpjes helpen natuurlijk ook. De extra aandacht die de online omgeving bij profielwerkstukken biedt is ook een plus. Ook worden leerlingen nu wel gedwongen om meer eigenaarschap te tonen en bijvoorbeeld meer te werken met planningen voor zichzelf.


MC: Heb je nog een advies aan collega’s?

In het begin deden docenten het allemaal een beetje op hun eigen manier. Logisch, maar voor leerlingen was dat wel verwarrend, want die dreigden het overzicht kwijt te raken. Daar moet je in investeren en met collega’s afstemmen, bijvoorbeeld over de verschillende manieren van communicatie. Na enige tijd hervind ik ook een nieuw ritme. Je moet toch je werk een beetje opnieuw uitvinden. Ik maak taaklijstjes voor incidentele activiteiten en heb een weekplanning, zowel voor mezelf als voor de leerlingen. Had ik voor de coronatijd niet nodig, maar is misschien wel handig om te behouden. Verder probeer ik de drempel zo laag mogelijk te maken voor (mentor)leerlingen om met hun vragen of problemen bij me te komen. Sommigen bel ik regelmatig, anderen communiceren het liefst via chat of we plannen een individuele videomeeting en ook bied ik de mogelijkheid om wekelijks een planning of opgaven op te sturen voor feedback.


Algemeen

Lees meer blogs uit deze categorie

Online lesgeven in de praktijk
backtotop-groen Created with Sketch.