Gedragseconomie is één van de meest interessante onderzoeksgebieden binnen het vak economie. In hoog tempo worden nieuwe ontdekkingen gedaan over hoe mensen werkelijk beslissingen nemen. Het aantal systematische fouten, fouten die wij elke keer opnieuw maken, bij menselijk gedrag is inmiddels te lang om op te noemen. Economen weten dat de ‘homo economicus’, een volkomen rationeel wezen, niet bestaat.
Voor de leerling in de bovenbouw vwo, is dit waarschijnlijk nog niet bekend. Gedragseconomie maakt namelijk geen deel uit van de verplichte stof voor het vak economie. Dit keuzekatern Gedragseconomie vult die leemte in. Tegelijkertijd verdiept dit katern voor het eindexamen relevante vaardigheden, zoals het kwantificeren van de welvaartseffecten van externe effecten en het herkennen van principaal-agentproblemen.
Op deze pagina vind je alle documenten van de keuzekatern Gedragseconomie. De keuzekaternen zijn als pdf gratis van deze site te downloaden. Gedrukte exemplaren kosten € 7 per stuk en kunnen hier worden besteld.
In dit hoofdstuk worden de belangrijkste inzichten uit de gedragseconomie gepresenteerd. De vakgebieden psychologie en economie komen samen. Verstandig kiezen blijkt niet vanzelf te gaan: mensen hebben moeite om verschillende doelstellingen tegelijk na te streven. Het mensbeeld van de homo economicus gaat niet op. Verstandig kiezen gebeurt door een goede balans te vinden tussen tegenstrijdige doelen. Rationeel handelende mensen weten wat ze het liefst willen, kennen de gevolgen van hun keuzes en hebben voldoende wilskracht om hun optimale keuzes uit te voeren. Hun feitelijke keuzes zijn dus ‘in balans’ met hun optimale keuzes. Niet-rationeel handelende figuren maken verkeerde keuzes door verstoorde afruilen. Dit komt door veel voorkomende gedragseconomische mechanismen, zoals bijvoorbeeld de beschikbaarheidsfout, kortzichtigheid en beperkte wilskracht.
Om toegang te krijgen tot deze lesstof dien je eerst een gratis account aan te maken via de onderstaande knop.
Gratis registreren Of log hier inIn dit hoofdstuk ‘meer balans’ bezien we hoe het feitelijk gedrag meer in overeenstemming kan worden gebracht met het optimaal gedrag. Aansturing op gewenst gedrag kan plaatsvinden via dwang, kan worden vrijgelaten zodat mensen met vallen en opstaan leren, maar kan ook subtiel worden gestimuleerd. Hoofdstuk 2 belicht de voor- en nadelen van verschillende soorten sturing.
Om toegang te krijgen tot deze lesstof dien je eerst een gratis account aan te maken via de onderstaande knop.
Gratis registreren Of log hier in