SIEO heeft drie keuzekaternen ontwikkeld voor het vwo: Gedragseconomie, Geld en Economie en ethiek.
Daarnaast presenteert SIEO een nieuwe economiemethode: Mens & Economie. We richten ons hierbij in eerste instantie op havo- en vwo-bovenbouw. Mens & Economie is een methode waarmee leerlingen de economie tot zich nemen zoals deze in essentie is bedoeld: een economie waar ‘win-win’ de basis vormt, waarbij de belangen in balans zijn. Leerlingen ontdekken dat economie over henzelf als mens gaat.
Uitgangspunt voor Mens & Economie vormt de syllabus centraal examen vwo 2023: de methode is examengericht ingestoken. De methode brengt samenhang aan tussen de verschillende concepten zodat leerlingen de relaties tussen de concepten herkennen en daardoor de examenstof makkelijker leren.
SIEO ontwikkelt een nieuwe economiemethode Mens & Economie die een consistent en samenhangend verhaal biedt waarin alle domeinen en concepten van het nieuwe examenprogramma 2023 met elkaar worden verbonden.
HAVO • Theorieboek 1 Blok 1 Kiezen & welvaart Blok 2 Samenwerken & verdelen Blok 3 Markten & bedrijven
HAVO • Theorieboek 2 Blok 4 Tijd & risico Blok 5 Structuur en conjunctuur
HAVO • Opgavenboek Blok 1 Kiezen & welvaart
HAVO • Opgavenboek Blok 2 Samenwerken & verdelen
HAVO • Opgavenboek Blok 3 Markten & bedrijven
HAVO • Opgavenboek Blok 4 Tijd & risico
HAVO • Opgavenboek Blok 5 Structuur & conjunctuur
SIEO ontwikkelt een nieuwe economiemethode Mens & Economie die een consistent en samenhangend verhaal biedt waarin alle domeinen en concepten van het nieuwe examenprogramma 2023 met elkaar worden verbonden.
VWO • Theorieboek 1 Blok 1 Kiezen & welvaart Blok 2 Samenwerken & verdelen
VWO • Theorieboek 2 Blok 3 Markten & bedrijven Blok 4 Tijd & risico
VWO • Theorieboek 3 5 blok Structuur en conjunctuur
VWO • Opgavenboek blok 1 Kiezen & welvaart
VWO • Opgavenboek Blok 2 Samenwerken & verdelen
VWO • Opgavenboek Blok 3 Markten & bedrijven
VWO • Opgavenboek Blok 4 Tijd & risico
VWO • Opgavenboek Blok 5 Samenwerken & verdelen
SIEO heeft drie keuzekaternen: Gedragseconomie, Geld en Economie en ethiek. Alle drie gebruiken ze het ritme in-uit-meer balans: Hoe ziet een gezonde economie eruit waarbij belangen en doelen in balans zijn? Welke ‘ziektes’ zorgen voor een onbalans in belangen en doelen? En welke ‘medicijnen’ kunnen deze onbalans beperken? Concepten worden vanuit de belevingswereld van de leerlingen uitgelegd en vervolgens passen ze de concepten toe in meso-contexten van bedrijven en organisaties en macro-contexten van de samenleving als geheel.
Dit keuzekatern bespreekt de invloed van ethiek op de economie. We definiëren een ethisch motief als ‘je bekommeren om de gevolgen van je keuzes voor anderen’. Ethiek brengt het vak economie dichter bij jouw belevingswereld. In de ene situatie handel je ethisch, om in een andere situatie alleen aan jezelf te denken. Wellicht zul je jezelf wel meer herkennen in de beschreven morele drijfveren dan in de koele, berekenende motieven van de zogeheten ‘homo economicus’, die geen morele waarden en overwegingen heeft.
Geld is één van de belangrijkste sociale innovaties in de menselijke geschiedenis. Geld geeft mensen vertrouwen in wederkerigheid. Als ik nu wat aan jou geef, kan ik er op vertrouwen dat ik later iets terug krijg van iemand anders. Door dat vertrouwen zijn mensen bereid zich in te zetten voor anderen zonder dat ze van de ander waardevolle goederen terugkrijgen. Dit keuzekatern bespreekt de drie functies van geld: ruilfunctie, rekeneenheid en liquide oppotmiddel.
Gedragseconomie is één van de meest interessante onderzoeksgebieden binnen de economie. Er worden ontdekkingen gedaan over hoe mensen werkelijk beslissingen nemen. Het aantal systematische fouten is te lang om op te noemen. Economen weten dat de ‘homo economicus’ niet bestaat. Dit keuzekatern Gedragseconomie vult die leemte in. Ook verdiept dit katern relevante vaardigheden, zoals het kwantificeren van de welvaartseffecten van externe effecten en het herkennen van principaal-agentproblemen.