verbindingen/katern Created with Sketch.

Nieuws / Economenpanel / Economenpanel - Marco Haan

Economenpanel

Geschreven door Marcel Canoy - 13 mei 2020

Economenpanel - Marco Haan

Marco Haan (MH) is lid van het SIEO-Economenpanel. Het panel bestaat uit een aantal gerenommeerde economen die werkzaam zijn bij de overheid, in het bedrijfsleven en in het onderwijs.

Het panel buigt zich in verschillende samenstellingen over vraagstukken rondom het economie-onderwijs. Tijdens de panelsessies worden kennis en informatie met elkaar gedeeld. De panelleden worden door SIEO voor een sessie uitgenodigd, maar kunnen ook zelf een sessie initiëren en onderwerpen voor een sessie aandragen.


Marcel Canoy (MC) is vanuit SIEO verantwoordelijk voor het Economenpanel.

MC: Kun je beginnen met een leuk verhaal over economie-onderwijs?

Omdat we niet alleen rekenen willen, geef ik vaak ook voor econometristen een mondeling tentamen. Dat is soms lachen.


MC: Vertel, ik kan niet wachten.

Het leuke is dat econometriestudenten een Cournot-evenwicht kunnen uitrekenen. Zo moeilijk is dat niet. Dus ik vraag aan een student: We beginnen bij de basis vandaag, wat is dat eigenlijk een Cournot-evenwicht? Zegt ze: “dat je de afgeleide naar q neemt “. Dan is er toch wel iets misgegaan met de (economische) opvoeding.


MC: Vind je dat er teveel aandacht is voor rekenen?

Misschien wel. Je zou willen dat het gebruik van wiskunde tot meer inzicht leidt. Maar het toetsen van die wiskunde is makkelijker dan het daadwerkelijk toetsen van het inzicht. Het risico is dan dat studenten wel de sommen kunnen oplossen, maar uiteindelijk niet dat inzicht hebben verworven.


MC: Is het niet verbeterd over de jaren?

Toch wel, er is vooral meer aandacht voor empirie en voor de echte wereld. De tijd dat je, zoals ik licht beschaamd toegeef, een econometriestudie kon afronden zonder ooit een regressie te draaien zijn voorbij. Studenten zijn ook wel serieuzer, zeker de buitenlandse.

MC: Wat voor studenten lever jij af?

Goeie vraag, ik vraag me dat regelmatig af. Wat vind ik dat ze moeten kunnen als ze de universiteit verlaten? En kunnen ze dat dan ook? Ik ben er nog niet helemaal uit. Laatst was er een verhaal in de regio van een projectontwikkelaar die zijn huizen wilde veilen. Daar ontstond vervolgens een soort volksopstand over, want het zou er toe leiden dat mensen "meer gaan betalen dan het huis officieel waard is". Ik hoop dat mijn studenten kunnen uitleggen wat er raar is aan die redenering. Al ben er niet helemaal gerust op. Intuïtieleren is toch eigenlijk waar het om draait, maar we besteden daar niet voldoende aandacht aan, ben ik bang.


MC: Doe je iets met werkvormen om daar aandacht aan te besteden?

Ik ben bang dat, mede door schaalvergroting, de werkvormen tamelijk klassiek zijn. Toch veel sommetjes, vooral de eerste twee jaar. De werkdruk maakt ook dat ik geen tijd heb voor dingen die ik eigenlijk graag zou willen. Sommige dingen gaan wel beter. Minder multiple choice. Ook voor 600 man maken we open vragen. En we leren nu gewoon betere economie dan vroeger, dat is ook wel vooruitgang.


MC: Wat zou jij als ‘Benevolent dictator’ doen om die trend te keren?

Tja, kleine groepen met gemotiveerde studenten ligt voor de hand. Meer algemeen zou het mooi zijn als we studenten en leerlingen meer basaal economisch inzicht zouden kunnen bijbrengen. 


Marco Haan is hoogleraar Industrial Organization aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ook is hij daar verantwoordelijk voor de Masteropleiding Economics, en het micro-economieonderwijs in de eerste twee jaar van de bachelor.

Deze blog is onderdeel van de categorie

Economenpanel

backtotop-groen Created with Sketch.