verbindingen/katern Created with Sketch.

Nieuws / Economenpanel / Economenpanel - Ben Vollaard

Economenpanel

Geschreven door Marcel Canoy - 02 juli 2020

Economenpanel - Ben Vollaard

Ben Vollaard is universitair hoofddocent aan de Universiteit Tilburg. Eerder heeft hij in het onderzoek gezeten in het VK en de VS, waar hij ook is gepromoveerd. Zijn onderzoek richt zich op bestrijding van illegaal gedrag, vooral milieufraude van bedrijven.

Het panel buigt zich in verschillende samenstellingen over vraagstukken rondom het economie-onderwijs. Tijdens de panelsessies worden kennis en informatie met elkaar gedeeld. De panelleden worden door SIEO voor een sessie uitgenodigd, maar kunnen ook zelf een sessie initiëren en onderwerpen voor een sessie aandragen.


Marcel Canoy (MC) is vanuit SIEO verantwoordelijk voor het Economenpanel en vanuit die hoedanigheid bevraagt hij Ben Vollaard.



MC: Wat is jouw ervaring met economieonderwijs?

Ik ben na RAND en het Centraal Planbureau gaan werken voor de Tilburg University, nu zo’n ruim tien jaar ervaring, vooral welfare economics in de bachelorfase. Daarnaast methodenvakken in de Masters. 


MC: Hoe groot zijn die groepen?

Dan praat je al gauw over 120-130 studenten, forse groepen wel. 


MC: Als je de huidige situatie vergelijkt met tien jaar terug, wat valt je dan op? 

In sommige opzichten is er niet zo veel veranderd, bijvoorbeeld wat lesmateriaal betreft, best jammer wel. Wat wel veranderd is, is mijn eigen visie op het vak en dat klinkt uiteraard door in de manier waarop ik lesgeef.


MC: Je visie?

Paternalisme is een belangrijke drijfveer voor overheidsingrijpen in de markt. Daar is in de lesboeken bar weinig over te lezen. Er is wel moderne literatuur (denk aan gedragseconomie, internaliteiten en intrinsieke motivatie), maar het onderwerp economie en paternalisme fascineert mij en ik probeer dat over te dragen.


MC: Waarom lopen die tekstboeken zo zwaar achter?

Dat zal wel iets met looptijd en businessmodellen te maken hebben, maar je hoeft zelf niet stil te zitten. 

Studenten moeten je mogen, dan heb je de gunfactor en zijn ze bereid om iets van je te leren.

MC: Wat betekent je veranderde visie voor je colleges?

Ik sluit aan bij de meer algemene trend dat je de belevingswereld van studenten binnen wil trekken. Zo wordt het minder theoretisch. Neem opportunity costs. Dat onderwerp kun je praktisch maken met het standaard voorbeeld over een gratis ticket voor een popconcert. Uiteindelijk komt het altijd neer op de vraag what do you miss out? Op die manier snappen studenten het begrip ook in andere contexten en wordt leren geen stampwerk maar inzicht.


MC: Wat doe je met interactie?

Goede vraag, het is lastig met 120 studenten. Vroeger dacht ik, waarom zou je? Nu heb ik doorgekregen dat studenten je moeten mogen, dan heb je de gunfactor en zijn ze bereid om iets van je te leren. 


MC: Is er verder nog iets veranderd in het onderwijs?

Nu je het vraagt, onderwijs is echt belangrijker en professioneler geworden, vooral pedagogisch en organisatorisch. Je kunt nu een professional vragen je college bij te wonen en de feedback die je dan krijgt is vaak erg nuttig. 


MC: En de studenten, zijn zij veranderd?

Uiteraard is de populatie meer internationaal geworden. Vooral een voordeel omdat die vaak een stapje extra zetten en de Nederlanders meetrekken. Wel valt me op dat de focus om vakken te halen soms obsessieve trekjes krijgt. Ze vragen letterlijk wat je precies van ze wil weten. Dat had ik vroeger nooit als student. Ze willen geen verrassingen, maar ik vind juist dat de essentie van het leven is hoe je omgaat met onverwachte zaken. Ik stel geen tentamenvragen waar het antwoord 3,456 is. Ik maak dat vanaf het begin wel duidelijk, qua verwachtingsmanagement.


MC: Oké, dank, laatste vraag: op welke magische knop zou jij als ‘Benevolent dictator’ drukken?

Ik denk dan aan iets concreets. Studentenevaluaties worden heel serieus genomen. Een goede zaak. Maar de vraag ‘ik heb een beter begrip van de wereld gekregen’ wordt niet gesteld, terwijl het daar ook om draait. Dan maak je onderwijs maatschappelijk relevanter. Ik zou dat morgen invoeren in die evaluaties.


MC: Wat let je?

Het is meegenomen, er wordt aan gewerkt!

Deze blog is onderdeel van de categorie

Economenpanel

backtotop-groen Created with Sketch.